Het immuunsysteem van uw huisdier versterken

Geniet van een gezond
en vrolijk huisdier

Preventief vaccineren bij Dierenkliniek Smarius in Tilburg

Het vaccineren van uw huisdier is van groot belang om het tegen dodelijke ziektes te beschermen. Wanneer u een afspraak maakt voor vaccinatie, wordt uw dier zorgvuldig gecontroleerd op de meest voorkomende aandoeningen. Dit is nodig om de totale gezondheidstoestand in kaart te brengen. U kunt dan ook zonder tijdsdruk vragen stellen en informatie inwinnen over de gezondheid van uw dier.

Dierenkliniek Tilburg

Vaccinatie hond

• Op 6 weken: puppy-enting, parvo, canine distemper
  • Op 9 weken: canine distemper, hepatitis , ziekte van weil L4 , parvo, parainfluenza
  • Op 12-14 weken: canine distemper, hepatitis, ziekte van Weil L4 , parvo, parainfluenza .
  • Op 1 jarige leeftijd ; canine distemper , hepatitis, ziekte van weil L4 , parvo, parainfluenza .
  • Op 2 en 3 jarige leeftijd ; parainfluenza en ziekte van weil L4
  • Voor hondenpensions is een aparte enting van kennelhoest (bordetella) noodzakelijk. Dit kan een injectie zijn of een neusspray. Een en ander is afhankelijk van de situatie op het pension. Meer weten? Neem contact op.

Eisen buitenland

• Europees paspoort , uitgegeven na 2015 moet deze een sealing hebben.
  • Chip aanwezig of tatoeage.
  • Vaccinatie tegen rabiës. Deze vaccinatie moet minimaal 3 weken voor vertrek gegeven worden. De bij ons gebruikte vaccins tegen rabiës geven een bescherming van 3 jaar.

Vaccinatie kat

• Tussen de 6e en 9e levensweek: kattenziekte en niesziekte
  • Bij 12 weken: kattenziekte en niesziekte
  • jaarlijks te herhalen

Vaccinatie konijn

Er zijn twee konijnenziekten, waartegen ingeënt kan worden:

Myxomatose
Myxomatose wordt bij wilde konijnen door vliegjes overgebracht. Muggen zorgen er vervolgens voor dat de ziekte verder verspreid wordt. Een besmet konijn krijgt ontstekingen rond ogen en mond en heeft een grote kans op longontsteking. Een konijn dat niet is ingeënt zal in de meeste gevallen overlijden. De inenting tegen Myxomatose kan gegeven worden vanaf de leeftijd van 12 weken.

VHS
VHS is gevaarlijker dan Myxomatose, omdat het virus op veel manieren verspreid kan worden. Overdracht gaat via andere huisdieren, vliegen, muggen of ontlasting. Een konijn dat meestal binnen zit kan echter ook besmet raken. Mensen die op visite komen (en in de buurt van een besmet konijn zijn geweest) kunnen het virus verspreiden via kleren of schoenen.

VHS is altijd dodelijk, er is geen medicijn tegen. Meestal sterft een konijn al twee dagen nadat het ziek is geworden. Vanaf 8/9 weken kan een konijn besmet raken. Het is daarom raadzaam om uw konijn vanaf een leeftijd van 8 weken te laten inenten. Deze inenting moet elk jaar worden herhaald en wordt vooral in het voorjaar gegeven, omdat het risico in de zomer het grootst is.

Tegenwoordig is er een uitstekend vaccin op de markt wat na één keer vaccineren, tegen beiden bovengenoemde ziekten, bescherming biedt voor de duur van 1 jaar.

Chippen

Het chippen en registreren van uw dier kunt u door Dierenkliniek Smarius in Tilburg laten verzorgen. Met een naald wordt nagenoeg pijnloos een transponder ingebracht met een unieke code. Zo is uw dier altijd traceerbaar. Indien uw dier vermist is, wordt met een speciale lezer de code afgelezen. Met behulp van de databanken op internet kan de eigenaar teruggevonden worden. Ga voor meer informatie naar www.chipjedier.nl of www.petbase.eu.